Divoká, Líbezná, Hravá. Taková byla Hiromi Uehara, která vyprodala
pražskou Křižovatku a získala si obecenstvo třetího festivalového večera
Mladí Ladí Jazz.
Japonská jazzová pianistka a skladatelka, známá nejen díky své
spolupráci s Chickem Coreou, začala svůj sólový koncert pěkně z ostra.
Uvedla nás do atmosféry běsnícího Harlemu a zahrála nám „moderní free
ragtime,“ který okořenila svým nadšeným projevem, tleskáním a zpěvem.
Hned další sklatbu jménem Sakura uvedla Hiromi hrábnutím přímo do strun
klavíru a přenesla nás tím do nálady meditativního snu. Křehkou
asijskou melodii začala Hiromi opatrně proplétat jazzovými synkopami a
dokázala nám, že dokáže být nejen divoká a hravá, ale také něžná.
„Ahoj, děkuji vám, že jste přišli dnes večer. Jsem moc šťastná, že jsem
zpět tady v Praze…“ uvedla se Hiromi nesměle a pokračovala sklatbou o
silnici spojující Brooklyn a Queens, kde jezdí zběsilí řidiči, a kde se
realita potkává se snem. Snad všichni diváci při tom zažili pocit
divokého kerouackovského večírku. V dalších sklatbách Hiromi ukazovala
nejen svoji hudební genialitu, ale také nápaditost, například když
odkudsi vzala kus plechu, který rychle vložila pod struny klavíru a celý
chrám se rozezněl zvukem připomínající zámecký spinet či indický sítár.
V poslední píseňi Hiromi předvedla zběsilý závod s jazzovou melodií,
během kterého udržovala nekompromisní kontakt se svým publikem a
vysloužila si ovace ve stoje. Diváci ovšem Hiromi s pódia jen tak
nepustili a vyčerpaná a šťastná virtuózka musela přidávat dvě další
skaltby. První z nich byla opět poctou jazzovým kořenům. Hiromi si hrála
s jazzovými synkopami jako kočka s myší a s rozpustilostí dítěte se
radovala nad každou další mezihrou, kterou mohla otestovat svoji
kreativitu a nadšení publika.
I ten nejlepší večer však musí zkončit. Poslední skaltba Hiromi Uehary
vnesla do pražské Křižovatky krásu a melancholii se kterou se procházíme
večerní Stromovkou, prší a my pozorujeme bílé květy kaštanů tančící v
kalužích…vůně snů a nevyřčených slov, konec jara.
Nadšené obecenstvo odešlo, jen málokdo si všimnul skupinky dospívajících
chlapců, kteří tvrdošíjně čekali na umělkyni před šatnou. Když se
Hiromi konečně objevila, nejodvážnější z nich se k ní vydal a spustil
plynulou japonštinou slova díků a obdivu. To opravdu Hiromi potěšilo a
ráda mladým mužům z Česko-japonské společnosti poskytla společnou fotku.
Taková byla Hiromi Uehara. Jaro však ještě zdaleka nekončí a my se těšíme na další koncerty festivalu Mladí Ladí Jazz!